Visie en strategie voor een mooie toekomst: ZTC Shot vindt zichzelf opnieuw uit

ZTC Shot

Zeister Tennisclub Shot is een trotse vereniging en daar heeft het alle reden toe. Wie het terrein van de club in de bosrijke omgeving aan de oostkant van Zeist betreedt, ziet direct een schitterend tenniscomplex met twaalf banen, zorgvuldig onderhouden paden en beplanting en een strak, modern clubhuis. De uitstraling van het geheel past perfect in de mooie groene omgeving, alsof het nooit anders is geweest. Maar schijn bedriegt.

De afgelopen maanden is hard gewerkt om het terrein grondig op te knappen. Het is onderdeel van een plan om de vereniging na een lastige periode opnieuw te laten bloeien. Shot ging terug naar de tekentafel om een heldere visie voor de toekomst te bepalen en een strategie te ontwikkelen waarmee de club tot in lengte van jaren succesvol kan zijn. Het was bovendien tijd voor een heuse ‘rebranding’ van de club. Of zoals de nieuwe voorzitter het samenvat: “Het roer moest om.”

Frisse start

Die voorzitter en de drijvende kracht achter de nieuwe plannen is de 48-jarige Simone Sars-Huijser van Reenen. Ze zag de laatste jaren hoe de onvrede op de club groeide en leden langzaam wegliepen. Dat kon ze niet laten gebeuren. Sars is al jaren lid van Shot, zat al eerder in het bestuur en kent vrijwel alle leden. De grote betrokkenheid bij de vereniging deed haar in het najaar van vorig jaar besluiten in gesprek te gaan met het bestuur. “De laatste vijf jaar werden we geconfronteerd met een dalend ledenaantal. Ik was bereid aan de slag te gaan als nieuwe voorzitter van de club, maar dan wilde ik ook een frisse start maken met een nieuw bestuur.”

Met vrijwel alle thema’s ging Shot direct aan de slag. Zo wordt nu bekeken of de jeugd meer betrokken kan worden door bijvoorbeeld een jeugdbestuur te formeren en een jeugdbeleidsplan op te stellen en moet er een selectie van activiteiten op de club komen die werkelijk voor alle niveaus en leeftijden iets te bieden heeft. op 1 oktober van dit jaar gaat een langgekoesterde wens van de vereniging in vervulling. Op die dag wordt een blaashal neergezet, zodat op een aantal banen de gehele winter gespeeld en getraind kan worden.

En het park werd dus opgeknapt. Dat was nodig, maar had ook een bindend effect op de club. Iedereen kon vanuit interesse of expertise een steentje bijdragen en dat maakte het tot een project waarbij veel leden zich betrokken toonden bij de club en trots waren op het eindresultaat.

Rebranding

Ten slotte ging Shot aan de slag met een ‘rebranding’ van de club. In nauw overleg met een marketingprofessional en tevens enthousiast lid van de vereniging, werden antwoorden gezocht op vragen als: Wie zijn wij? Hoe willen wij onszelf presenteren? Welke doelgroepen willen we aanspreken? En wat is er nodig om die plannen in de praktijk te brengen? Het leidde onder meer tot de conclusie dat jeugdleden tussen 6 en 16 jaar en hun ouders, over het algemeen mensen van 45+, bij uitstek zogenoemde ambassadeurs zijn van de club.

Het gehele project rebranding leverde een dik rapport, waarvan een samenvatting inmiddels is aangeboden aan de KNLTB en wat ook prima kan dienen als propositie richting potentiële sponsors. Shot lijkt de weg omhoog te hebben hervonden en legt de lat dan ook hoog voor zichzelf:  “We zijn dit jaar begonnen met iets meer dan 800 leden, laten we zeggen dat we over een jaar of twee ons streefgetal van 1.000 leden gehaald moeten hebben.”

Shot heeft een heldere toekomstvisie en ontwikkelde op basis daarvan veel meer plannen, die in verscheidene sessies uitvoerig met de leden werden besproken. Benieuwd naar meer informatie over hoe Shot precies te werk ging? Lees het uitgebreidere artikel over de vereniging in het meest recente nummer van Centre Court Magazine