Cover Centrecourt Magazine 1 2020

Centre Court Magazine nr. 1 van 2020: Rituals-topman over effectieve ledenwerving

Ledenwerving en -behoud is in veel opzichten goed te vergelijken met klantenwerving en -binding, zoals commerciële bedrijven dat doen. Daarom ging Centre Court te rade bij Arjen Schouten, topman van cosmeticaconcern Rituals. In een interview vertelt Schouten, zelf voorzitter van een tennisvereniging, over het belang van gastvrijheid, een onuitwisbare eerste indruk en een schone, goed verzorgde en aantrekkelijke accommodatie. Bovendien legt hij uit waarom juist de mensen het verschil maken in contact met nieuwe leden. Daarnaast komen in dit nummer tal van andere verhalen over ledenwerving en promotie van de vereniging aan bod.

Misschien wel het belangrijkste waar Schouten van Rituals over uitweidt in dit magazine: blijf als tennisvereniging continu vernieuwen. Nieuwe initiatieven, evenementen, toernooien, probeer het en bekijk goed of het werkt. En werkt iets niet, ga dan weer aan de slag met nieuwe dingen. Met een beetje durf en energie kun je al heel ver komen.

Aantrekkingskracht op (potentiële) nieuwe leden kan hem net zo goed zitten in de unieke cultuur en uitstraling van een tennisvereniging. Daarom een portret van de Haagse tennisvereniging HTV Berg & Dal, waar de gezellige Bistro op het park dé blikvanger is. Clubvoorzitter en terreineigenaar en tevens uitbater van de Bistro vertellen hoe zij in goede samenwerking een zeer succesvolle vereniging runnen.

De kansen van padel en andere tips voor ledenwerving

Verder wordt in dit nummer ook het Athletic Skills Model onder de loep genomen. De wetenschappelijke theorie over bewegen, die uitgaat van een brede fysieke ontwikkeling voorafgaand aan specialisme, toont de waarde van tennis voor andere sporten, en andersom. Méér trainen is vaak niet de oplossing, zegt René Wormhoudt, mede-grondlegger van ASM. “Het is vooral belangrijk om de kwaliteit van het beweegprogramma te verhogen.”

In andere artikelen komen met name veel praktische tips en advies over ledenwerving voorbij. Eén artikel gaat dieper in op vijf bewezen hulpmiddelen om meer mensen naar de vereniging te trekken en een stuk onderstreept nog maar eens de grote kansen van padel. KJLTC in Kampen vertelt hoe padel bij hen een ware wederopstanding van de vereniging betekende.

Veel leesplezier!