Doordachte huisstijl, communicatie en toewijding goud waard voor De Pettelaer

Best practice door: De Pettelaer

Beschrijving van het probleem en/of de aanleiding voor deze best practice

Aan de Coornhertstraat in 's-Hertogenbosch liggen de banen van B.T.C. De Pettelaer, een gezonde vereniging met een wachtlijst voor lidmaatschap. Toch stond de club anderhalf jaar geleden voor een grote uitdaging. Om uiteenlopende redenen moest het park van De Pettelaer verplaatst worden naar een plek op een steenworp afstand van de oude locatie. “Er lag uiteindelijk een schitterend park met een lounge-achtige uitstraling en veel kwaliteit. Het was juist daarom tijd om het plaatje compleet te maken. Want je kunt wel een prachtig clubhuis hebben, maar als je niet goed hebt nagedacht over een goed logo of een mooi clubblad, doet dat afbreuk aan de je gehele uitstraling”, zegt Patrick van Buuren, bestuurslid van de club. Hij werkte aan een plan voor de juiste communicatie en 'look' van de club waarbij aan alles werd gedacht. “We hebben dit punt de afgelopen tien jaar een beetje laten liggen, maar nu was het tijd om het grondig en goed te doen. Wij zijn immers een trotse vereniging.” 

Beschrijving van de oplossing die heeft geleid tot deze best practice

'Grondig' betekende bij de Pettelaer dat geen detail over het hoofd werd gezien. Van Buuren: “Dat betekent dat de kleur van de winddoeken wordt aangepast aan de kleur van het hekwerk, dat de plantenbakken op de juiste plaats staan, dat de juiste tijdschriften in de wachtruimte van het clubhuis liggen en dat de klok zo hangt dat iedereen kan zien wanneer het tijd is om de baan op te gaan.” Ook over de indeling en uitstraling van het clubblad wordt goed nagedacht. “De jeugd spreken wij bijvoorbeeld op een andere manier aan dan de senioren. In het gedeelte voor de jeugd staan meer foto's en gebruiken we een aangepast lettertype, het moet een soort feestje zijn. De jeugd is nu eenmaal visueler ingesteld.”

Meer dan geld

De Pettelaer heeft de financiële mogelijkheden om de zaken groot aan te pakken en beseft dat ook. “Wij zijn zeker in de financiële omstandigheid dat wij dit zo kunnen doen. Vanuit mijn ervaring en achtergrond ben ik bijvoorbeeld in staat één van de beste websitebouwers van Nederland te bellen die voor mij een website bouwt. Natuurlijk moet ik daarvoor betalen. En met een designbureau ben ik diep in de geschiedenis van de club gedoken om een mooi, nieuw logo te ontwerpen. Dat kostte wel een paar maanden.” Van Buuren wil echter benadrukken dat geld zeker niet de enige succesfactor is. “Ik geloof dat als je een designbureau je financiële situatie uitlegt en vraagt iets te doen in een aantal verloren uren en daar een bepaald bedrag voor afspreekt, je tot prima resultaten kunt komen. Je moet alleen wel goed nadenken over wat je wil en er dan ook veel energie in willen steken. Wij hebben over het logo avonden zitten brainstormen. Bij ons was het designbureau erbij, maar je kunt dat ook met leden onder elkaar doen, dan kost het geen geld. Je moet het niet spannender maken dan het is. Wij kunnen het betalen, maar dat ontslaat ook ons nooit van de plicht om naar de uitgaven te kijken. Wij hebben bijvoorbeeld de website op een bepaald moment weggehaald bij een bureau omdat wij vier leden bleken te hebben die zo technisch onderlegd waren, dat ze de site zelfs naar een hoger niveau konden tillen.”

Verjonging

De Pettelaer heeft veel dertigers in het bestuur die werkzaam zijn bij beursgenoteerde bedrijven, waardoor er veel kennis en kunde in huis is. Ook dat kan niet elke vereniging zeggen, maar volgens Van Buuren is vooral de leeftijd van het bestuur belangrijk. “Oudere leden runnen heel vaak de tennisvereniging. Zij hebben nu eenmaal vaak meer tijd. Ik bedoel dit zeker niet vervelend, maar oudere leden hebben vaak wat meer moeite om te innoveren en te veranderen. Dat is heel menselijk. Wij hebben heel bewust een bestuur samengesteld met mensen die allemaal veertig jaar of jonger zijn. Dat maakt gewoon uit, het levert nu eenmaal meer en nieuwe invalshoeken op. Dat zou ook een advies van mij zijn naar andere clubs. Doe het niet te snel, maar probeer wel enigszins te verjongen in het bestuur.”

Beschrijving van het resultaat voor de vereniging van deze best practice

Een tot in de puntjes verzorgde huisstijl en een goed doordacht communicatieplan op een groot aantal terreinen is moeilijk direct te linken aan concrete positieve resultaten. Van Buuren is er echter van overtuigd dat het bij De Pettelaer een wereld van verschil heeft gemaakt. “Wij horen van leden terug dat de vereniging weer echt een gezicht heeft gekregen. Alle shirts hebben hetzelfde logo, we hebben vlaggen met het nieuwe beeldmerk staan en je ziet het logo ook direct als je het nieuwe clubhuis binnenkomt. Iedereen conformeert zich aan de nieuwe stijl en draagt die met trotst uit. Dat heeft fors bijgedragen aan het trotse gevoel 'ik speel bij De Pettelaer'. En dat is nu juist wat we willen creëren. Alle eerdergenoemde factoren samen hebben geleid tot een wachtlijst van honderd leden die wij nu hebben. Daar ben ik zeker van. En dat kunnen niet veel clubs zeggen.”

Helaas is het alleen mogelijk om vanuit Nederland een reactie te plaatsen.