TV Nieuwkoop legt met behulp van fondsen Tenniskidsbaan aan

TV Nieuwkoop

Beschrijving van het probleem en/of de aanleiding voor deze best practice

In het Zuid-Hollandse Nieuwkoop had de plaatselijke tennisvereniging twee jaar geleden al een vurige wens: een Tenniskidsvereniging worden. Geld voor materialen en eventuele aanleg van een voor Tenniskids geschikt baantje was er niet. Nieuwkoop liet zich echter niet zomaar uit het veld slaan.

Beschrijving van de oplossing die heeft geleid tot deze best practice

Nieuwkoop legde zich niet neer bij het feit dat er geen geld was en dus geen kleine baan kon worden aangelegd. De club en vooral voorzitter Jos Keesom gingen op zoek naar geld. Daarbij kwam enige kennis van het 'subsidiewereldje' bij Keesom goed van pas. “Ik zit zelf in die wereld, ik werk als consultant voor goede doelen en die zijn veel bezig met het aanvragen van subsidies bij ministeries en andere partijen. Door dat werk weet ik dat er ook buiten de overheid fondsen zijn die je kunt benaderen.

Nieuwkoop klopte eerst aan bij het Schipholfonds, geen onbekende van de club. “Dat fonds kenden wij omdat wij enkele jaren geleden ook contact met hen hebben gehad toen wij een clinic wilden organiseren. We hebben destijds 2.500 euro ontvangen en konden voor de clinic Jacco Eltingh uitnodigen. Dus heb ik nu weer bij dit fonds aangeklopt. Tegenwoordig heet het officieel het Schipholfonds in Beweging, waarbij ze zich veel richten op beweging in de samenleving. Dat sloot dus prima aan bij ons doel. Het is vaak een kwestie van een telefoontje naar een organisatie en je weet wat er mogelijk is.”

Daarna ontdekte Keesom het bestaan van het Rabo Stimuleringsfonds. “De Rabobank was vroeger een sponsor van ons, wij hadden zo'n bekend groen doek op onze club hangen. Maar dat doen ze haast niet meer, zij richten zich veel meer op hockey. Toen heb ik gevraagd of er nog steun op een andere manier mogelijk was en kwam het Rabo Stimuleringsfonds ter sprake. Daar had ik nog nooit van gehoord. Dan is het een kwestie van een mooi plan maken waarin je uitlegt dat je niet alleen jeugdleden wil trekken, maar de plaatselijke jeugd ook in beweging wil krijgen, dat spreekt dit soort fondsen aan.”

Keesom benadrukt dat specialistische kennis over subsidies en fondsen niet noodzakelijk is om succesvol te zijn. Verenigingen moeten in actie komen en onderzoeken wat er mogelijk is. “Bovendien is bij deze commerciële partijen vaak geen lange lijst van regels opgesteld, zoals bij fondsen van de overheid. Je moet gewoon bellen voor informatie en vervolgens je bedoelingen op papier zetten. Dat heeft heel vaak succes. Dan komt het aan op je eigen enthousiasme, je moet ze meenemen in je verhaal. Je stuurt tussendoor eens wat foto's over de voortgang en je gebruikt social media. Wij hebben wat betreft een heel actieve jeugdcommissie.”

Beschrijving van het resultaat voor de vereniging van deze best practice

Het resultaat van de inspanningen loog er niet om. De Rabobank doneerde 10.000 euro en het Schipholfonds deed daar nog eens 7.000 euro bij. Een loterij binnen de vereniging bracht vervolgens het resterende bedrag van ruim 4.000 euro in het laatje. Op 27 maart werd het eindresultaat zichtbaar. De club opende de nieuwe Tennskidsbaan en wekt sindsdien steeds meer belangstelling van de plaatselijke jeugd. Keesom is apetrots en drukt andere verengingen op het hart goed te onderzoeken wat de mogelijkheden zijn. “Veel bedrijven houden zich tegenwoordig bezig met maatschappelijk verantwoord ondernemen en zijn dus in staat commerciële doeleinden te combineren met maatschappelijke. Er is heel veel mogelijk, maar je moet even weten op welke knoppen je moet drukken.”