Nations Cup 2018_Overzicht

Padelbanen zoeken en boeken met Padelboeker, eerste verenigingen zijn enthousiast!

Padel is populair, dat behoeft geen toelichting meer. Er zijn momenteel 193 padellocaties in Nederland met in totaal 444 banen. Het is dan ook geen wonder dat de KNLTB deze ontwikkelingen heel serieus neemt en plannen voor de toekomst maakt. Een belangrijke stap was de fusie tussen de KNLTB en de Nederlandse Padel Bond die onlangs werd beklonken, maar in de grote toekomst die de tennisbond padel toedicht, is ook Padelboeker een belangrijk element. Met Padelboeker kunnen spelers zonder lidmaatschap van een vereniging of andere aanbieders een padelbaan zoeken en boeken. De pilotfase in september en oktober zit er inmiddels op en dus is het tijd om Padelboeker te gaan implementeren, te beginnen bij dertig locaties. De verenigingen die deelnamen aan de pilot, zijn in ieder geval heel enthousiast.

Het voordeel van Padelboeker voor iedereen die op een zelf gekozen plaats en moment wil padellen of de sport een keer wil proberen, ligt voor de hand. Het systeem heeft echter ook grote waarde voor verenigingen én commerciële padellocaties, want is nadrukkelijk bedoeld voor beide. Met Padelboeker kunnen verenigingen en andere aanbieders de baan aanbieden voor de uren dat de baan nog vrij is en zo nieuw bezoek naar het park genereren. Ze bepalen zelf welke capaciteit ze wanneer hebben en tegen welk tarief ze banen beschikbaar stellen of, vanaf voorjaar 2021, kennismakingsactiveiten aanbieden. Bovendien is Padelboeker realtime gekoppeld met ledenadministratiesysteem KNLTB.Club, daar waar ledenadministratie, facturering, online banen reserveren via het afhangbord en de ClubApp, al zijn verenigd. Zo wordt in het gehele traject van een baan boeken, afhangen, betalen en spelen een grote efficiencyslag geslagen. Vanaf het voorjaar wordt het ook mogelijk om activiteiten zoals een open dag en kennismakingsclinics vast te leggen zodat ook deze via Padelboeker voor nieuwe spelers te reserveren zijn. Tevens is dan koppeling met het systeem van All-United mogelijk.

‘Groot administratief voordeel’

Maar hoe werkt Padelboeker in de praktijk en hoe hebben partijen die er al mee werkten, het ervaren? BLTC Bastion Baselaar deed mee aan de pilot en is heel blij met de komst van Padelboeker. “Het is sowieso heel mooi dat de KNLTB een rol pakt in ondersteuning op het gebied van automatisering”, zegt Danyel Deckers, penningmeester bij de vereniging in Den Bosch. “Met Padelboeker krijgen alle padellocaties een steuntje in de rug om meer mensen naar de padelbanen en de tennisparken te trekken en voor verenigingen die zelf al banen verhuurden is dit systeem echt een grote stap voorwaarts.”

De KNLTB ondersteunt alle verenigingen die aan de slag gaan met Padelboeker met online promotie. Bij Bastion Baselaar hebben ze aan populariteit van padel voorlopig echter geen gebrek, de twee beschikbare banen zijn veel bezet. Niet voor niks is de vereniging een traject gestart om een derde en vierde baan te realiseren. “Met Padelboeker kun je meer spelers op de banen krijgen, dat is zeker een groot voordeel, wij zagen ook wel dat er met gebruik van dit systeem zelfs om de piekuren heen wat meer werd gespeeld. Maar het grootste voordeel zat hem bij ons echt in de administratie. Om een voorbeeld te geven; voorheen zou iemand die een baan wilde reserveren, gebeld hebben naar de club. Een vrijwilliger hoort het verzoek aan, loopt naar het afhangbord om te kijken of er plek is, maar heeft vaak op dat moment geen tijd om de boeking door te voeren. De beller wordt verzocht even een mailtje met het verzoek te sturen, zodat het opgepakt kan worden. In de tussentijd kan het tijdslot onverhoopt ook door een ander zijn gevuld. Is er een padelbaan geboekt, dan komen mensen naar de baan, moeten zij aan de bar betalen en kunnen ze spelen. Dit hele traject kan nu automatisch, daar hebben wij weinig omkijken naar.”

Hoe zorgen verenigingen ervoor dat leden wel voldoende gelegenheid houden om te spelen? “Het mooie van Padelboeker is dat wij zelf bepalen wanneer de banen beschikbaar zijn voor vrije boeking. Op momenten dat veel van onze leden spelen, kunnen wij de banen in het systeem blokken.” De voordelen van Padelboeker voor Bastion Baselaar zijn duidelijk en de vereniging blijft het systeem dan ook gebruiken. “Veel mensen hebben er in de afgelopen twee maanden al gebruik van gemaakt, sommigen al meerdere keren. Dat is wel het beste bewijs dat het werkt.”

Prettig en gebruiksvriendelijk

TPC Daalmeer in Alkmaar was ook onderdeel van de pilot van Padelboeker. De vereniging, die drie padelbanen heeft en binnen afzienbare tijd hoopt uit te breiden naar zes banen, maakte al gebruik van een online boekingsysteem. Recent stapte Daalmeer echter over naar het ledenadministratiesysteem KNLTB.Club en was er dus ook de mogelijkheid om Padelboeker te gebruiken. “Wij zijn als vereniging, ook op het gebied van ICT, altijd behoorlijk vooruitstrevend geweest”, zegt voorzitter Eric de Lange. “Dus toen wij overstapten naar KNLTB.Club, wilden wij van zoveel mogelijk functionaliteiten gebruikmaken, ook van Padelboeker. Tot nu toe is het een heel prettige ervaring geweest. In een nieuw systeem gaat er altijd wel een keer iets mis, maar over het algemeen liep alles goed en als zich toch een keer een probleem voordeed, konden we steeds snel schakelen met de KNLTB. Op technisch vlak hebben we ook wel een stap gemaakt, want met Padelboeker kunnen mensen na boeking ook direct online betalen met iDeal en dat kon bij ons in het verleden niet. Het is heel gebruiksvriendelijk en dat geldt ook voor KNLTB.Club en de ClubApp. Ook voor onze vrijwilligers maakt dat het werk steeds makkelijker.”

Nieuwe padelleden

Juist in een periode dat clubhuizen vanwege coronamaatregelen dicht zijn, is een systeem waarmee mensen volledig van afstand een baan kunnen boeken en betalen, een uitkomst. Er werd dan ook volop geboekt. De Lange: “Er is en was heel veel interesse in de padelbanen. Padel is nu eenmaal heel populair en het was net als tennis een sport die beoefend kon worden toen veel andere sporten stillagen. Dat scheelt natuurlijk ook. In de pilotfase was spraken van 50 tot 70 procent meer boekingen door niet-padelleden. Bij ons zijn de banen vijf à zes uur per avond beschikbaar voor boeking en in het weekend tussen 9.00 uur en 16.00 uur en ze staan eigenlijk altijd vol.” En de overgrote meerderheid van die padellers is heel tevreden over Padelboeker. “In deze eerste periode moet je iemand nog weleens melden dat het boeken van een baan via Padelboeker loopt, maar vervolgens hoor ik heel vaak terug: ‘oh, dat is makkelijk!’”

TPC Daalmeer heeft de blik vrijwel altijd op de toekomst, wil snel inspelen op nieuwe ontwikkelingen. “En dan is Padelboeker een mooie stap, want de maatschappij verandert, mensen hebben behoefte aan meer flexibiliteit en de padelsport zelf slaat erg aan. Bovendien is het voor onze vereniging ook goed, veel mensen die bij ons een baan boeken, zijn nieuwe mensen, van buitenaf die op deze manier kennis maken met de club. De laatste weken hebben we er via deze route al zeker tien nieuwe padelleden bij gekregen.”

De kansen voor een vereniging liggen dus voor de hand, maar staan of vallen wel met goede communicatie. Vermeld Padelboeker bijvoorbeeld duidelijk op de website van de vereniging en geef voldoende informatie, zodat mensen ook weten wat hen te doen staat als zij een baan willen boeken. En vergeet ook niet dat het padelaanbod en de mogelijkheden van Padelboeker ook prima aanleiding zijn om de samenwerking aan te gaan met andere partijen, zoals vakantieparken, andere sportverenigingen en bestaande clubsponsors.

Op https://www.centrecourt.nl/padelboeker vind je alle informatie over Padelboeker. Wil je weten hoe en wanneer je met jouw vereniging Padelboeker in gebruik kunt nemen? Neem dan vooral contact op met de Accountmanager in jouw regio.