KNLTB Vlag (1)

Tennisleraar Fabian kijkt na persoonlijk leertraject verder dan de tennisbaan

Als tennisleraar moet je je continu blijven ontwikkelen. Dat kan met bestaande cursussen in een groep, maar ook met een persoonlijke leertraject. Hierbij stel je zelf een programma samen om een betere trainer/coach te worden. Tennisleraar Fabian Stoelinga verbreedde zijn kennis door vanuit andere sporten zich meer in het voetenwerk te verdiepen. Het resultaat was een conditieschema met testjes en huiswerk voor zijn leerlingen.

De online bijscholing die tennisleraar Fabian volgde, onder de noemer ‘Jezelf continu verbeteren als tennisleraar, hoe doe je dat?’, begon met een vragenlijst om zijn persoonlijke leerstrategie te bepalen. Aan de hand van die eerste test kan namelijk worden bepaald welke leerstrategie je het minst hebt gebruikt om je daar meer in te verdiepen. Uit de vragenlijst kwam voor hem een duidelijk beeld naar voren. Ik had extrapractical learning nog niet veel gedaan. Dat zijn extra taken in een andere setting of branche. Dus dat je bijvoorbeeld naar een boks – of kickbocksvereniging gaat om te kijken hoe het daar is. Ik was ook wat minder van de theoretische kant. Die twee aspecten ben ik gaan uitdiepen in mijn persoonlijke leertraject. 

Voetenwerk

In zijn volgende ontwikkelstap ging hij eerst eens kijken naar waar hij als tennisleraar nog tegenaan liep. Wat kan beter? Hij zag daarbij onder andere een uitdaging in het trainen van het voetenwerk bij zijn pupillen. En dan met name op het onderdeel kracht. Ik vond het moeilijk om het uiterste uit mijn leerlingen te halen op de baan op basis van krachttraining. Als je te hard traint heb je meer risico op blessures en als je te veel onder de max zit dan heeft je leerling er weinig aan. Het ging mij om het zoeken van die balans om het maximale uit een speler te halen. 

Squash

Toen hij vervolgens in andere sporten ging kijken naar trainingsvormen voor voetenwerk kwam hij snel uit bij squash, waarbij snelle explosieve stapbewegingen nodig zijn. Op de tennisbaan kun je nog een paar meter doorlopen, maar op de squashbaan loop je dan vol tegen de muur aan. Zij moeten veel sneller weer stil staan en weer terug. Uit de squashsport kreeg hij een oefenvorm aangereikt om mee aan de slag te gaan. Je begint in het midden met vier pionnen om de speler heen. Afhankelijk van hoe ver hij komt, zet je die verder weg. Dan moet hij met één stap die pion proberen aan te raken. En met één stap weer terug naar basis. Dan gebruik je ook echt explosiviteit.

‘Grote vooruitgang, meer enthousiasme’

Aan het einde van zijn leertraject had Stoelinga twee conditieschema's gemaakt: één op snelheid en reactie en een schema gericht op kracht. Die oefeningen doen ze in trainingen en krijgen ze ook als huiswerk mee, zodat ze het ook thuis kunnen doen. Stoelinga zag dat zijn leerlingen enthousiast aan de slag gingen met de voetenwerktraining. Met een eerste sprong of sprint als nulmeting kon hij de vooruitgang ook goed in kaart brengen. Dat ging heel goed. Mijn leerlingen werden 20 tot 30 procent beter in drie weken tijd. Die vooruitgang was dus groot, waardoor de kinderen ook enthousiaster werden. Hij had zijn conditieschema alleen bij de meer wedstrijdgerichte jeugd aangeboden, die hij drie keer per week traint. Dat was ook omdat ik het juist met jeugd moeilijker vind om te kijken tot hoe ver je kunt gaan. Daarom heb ik ook de keuze gemaakt om niet met gewichten te werken maar gewoon met het eigen gewicht. 

Meer ideeën, verder ontwikkelen

Het conditieschema was het concrete resultaat van het persoonlijke leertraject van Stoelinga, maar hij zag meer voordelen. Door dit traject heb ik wel geleerd iets verder te kijken dan de tennisbaan. Je gaat toch weer wat snuffelen in de boeken en op YouTube. Daardoor kun je ook weer op nieuwe ideeën komen. In het persoonlijke leertraject zag hij een goede manier om zichzelf verder te ontwikkelen. Het voordeel van deze cursus is dat je puur gericht bent op wat je zelf wil: het is echt maatwerk! Het vergt misschien wat meer tijd, maar je haalt er wel veel uit.

Fabian is ook graag bereid meer details over zijn conditieschema en zijn bevindingen te delen met andere tennisleraren. Ben je daarin geïnteresseerd, neem dan contact op met Fabian via fabian@tennistops.nl.