De AH Sportactie, zo maak je er een succes van!

In september is het weer zo ver, dan staat wederom de AH Sportactie op het programma. Klanten kunnen tussen 17 en 30 september bij boodschappen sportcredits sparen en deze verzilveren door deelname aan een sportactiviteit op een vereniging in de buurt. Op deze manier kan iedereen die sportcredits heeft gespaard, gratis een sport proberen en de sfeer op een club proeven. De actie, die samenvalt met de Nationale Sportweek, is een geweldige manier om leden te werven! Veel tennisverenigingen ondervonden dat vorig jaar al.

Als club hieraan meedoen is niet moeilijk. Maak een profiel aan op Clubprofiel.nl, meld je vereniging aan via AHSportactie.nl en bedenk welke activiteit jij met je vereniging aan wil bieden. Dat kan van alles zijn. Een proefles, een clinic, een gelegenheid om vrij te spelen, noem maar op. Denk er met jouw leden over na en meld de activiteiten voor 17 september aan. Zoek voor het beste resultaat, ook contact met de Albert Heijn bij jou in de buurt. Wellicht kun je samenwerken om tennis en jouw club in de winkel te promoten.

Klik hier voor meer informatie over de AH Sportactie.

Albert Heijn Sportactie

Voorbeelden TV Boskoop, TV Pim Mulier

Al een flink aantal tennisverenigingen gingen je vorig jaar voor. Zo ook TV Boskoop en TV Pim Mulier. Zij zetten hun deuren vorig jaar open voor spaarders van de AH sportcredits en boekten daar mooie resultaten mee!

Bij TV Boskoop konden geïnteresseerden in september met de AH Sportactie een van de clinics boeken. Of ze konden vrij spelen. De clinics, die ook toegankelijk waren voor nieuwe leden, werden georganiseerd op drie dagen in het najaar, samen met Tennisschool 2R-Sports. “De mensen die zich hadden aangemeld, hebben we een persoonlijke email gestuurd”, blikt Eveline Kip van Boskoop terug. “Wij vonden het handig om te weten of, en hoeveel ervaring de spelers hadden, maar bijvoorbeeld ook of zij zelf een racket hadden.”

Mails en persoonlijke ontvangst

Enkele dagen voor de activiteit ontvingen de deelnemers in een e-mail nog wat praktische informatie, zoals een routebeschrijving. Bij aankomst werden ze verwelkomd door een bestuurslid van de club en kregen ze een welkomstdrankje, een consumptiebon en een flyer met een aantrekkelijke aanbieding: 15 procent korting op het lidmaatschap. En dezelfde ontvangst wachtte de deelnemers aan het vrij spelen. Na afloop van de derde clinic werden de spelers getrakteerd op een mooie demo-wedstrijd: de damesenkelfinale van de clubkampioenschappen in de hoogste categorie.

“De clinics vielen erg in de smaak”, concludeert Kip. “Zowel bij de potentiële als de nieuwe leden. In totaal deden bijna zestig mensen mee aan de clinics, waarvan 32 via de AH-actie. Daarnaast werd op 12 momenten vrij gespeeld. Voor veel deelnemers was het gewoon leuk om (weer) eens te tennissen, maar we hebben er ook een aantal nieuwe leden aan overgehouden.”

Zes nieuwe leden in Haarlem

Ook TV Pim Mulier in Haarlem bood deelnemers van de AH Sportactie verschillende manieren om op de club de tennissport te ervaren. Zo konden geïnteresseerden onder meer meedoen aan een clinic, vrij spelen, een tossavond en een toernooitje. Bovendien waren er voor de jeugd vier proeflessen en als afsluiter deelname aan het traditionele Pepernotentoernooi van de club.

Een gevarieerd aanbod dus om een kijkje te nemen bij Pim Mulier en tennis te proberen, maar hoe ging dat dan praktisch in zijn werk?  “Elke week is er een overzicht gemaakt van mensen die vrij kwamen spelen zodat ze zich bij de bar konden melden en hulp kregen bij het afhangen”, licht secretaris Mijke Frencken toe. “Ook waren er rackets en ballen beschikbaar. Voor de clinics werden deelnemers benaderd door de tennisschool met bevestiging van deelname en dat gold ook voor het toernooi en de jeugdtennislessen. Voor begeleiding van de toss was er altijd iemand aanwezig om de mensen te introduceren bij de tossers en ze een beetje op weg te helpen. Na afloop werden de deelnemers benaderd met een aanbieding om lid te worden.”

Het aantal deelnemers in Haarlem loog er niet om. Frencken: “In totaal deden aan alle activiteiten 215 deelnemers mee, waarvan 193 senioren en 22 junioren. Het ging om 123 unieke bezoekers, dus een vrij groot aantal deed meer dan een keer mee.”

Geïnspireerd geraakt? Bedenk dat het najaar ook een prima periode is om op jouw club een open dag te organiseren. Doe dat bijvoorbeeld kort voor de AH Sportactie. Zo kun je mensen op de open dag wijzen op de AH Sportactie en nóg meer potentiële nieuwe leden naar je club trekken!

De tips van TV Boskoop de TV Pim Mulier nog eens op een rij:

Maak een combinatie met nieuwe leden en potentiele nieuwe leden

Stuur na aanmelding een persoonlijke bevestiging

Stuur twee dagen voor de clinic een persoonlijke mail met praktische informatie

Op de dag zelf is het bestuur aanwezig voor een warm welkom