KNLTB Vlag (1)

Bleiswijk Open: van toernooi tot topevenement door passie en energie

LTV Bleiswijk bestaat dit jaar vijftig jaar, een prima gelegenheid om een speciale editie van het jaarlijkse Bleiswijk Open te organiseren. Van 11 tot en met 19 augustus wordt deze legends-editie van het jaarlijkse toernooi georganiseerd. Door de steun van de tien baansponsoren wordt het een wel heel speciaal evenement. Niemand minder dan Paul Haarhuis, Jacco Eltingh, Sjeng Schalken, Martin Verkerk en zelfs voormalig nummer vijf van de wereld Henri Leconte zijn van de partij. Het indrukwekkende programma moet leiden tot volle tribunes én een zo groot mogelijke opbrengst voor het goede doel: het KWF Kankerbestrijding.

Niet elke Nederlandse tennisvereniging heeft de middelen of de geldschieters om een toernooi zo groots op te zetten, maar ook dit evenement begon klein, met een ambitieus plan en de wil om hard te werken. Roland van Meggelen, al 25 jaar betrokken bij de organisatie van het toernooi in Bleiswijk, is daar van overtuigd. “Ik ben nu 40 jaar, dus reken maar uit, ik doe dit al 25 jaar. En al zeker 20 jaar ben ik toernooileider. Het is een beetje een uit de hand gelopen hobby. Enthousiasme en hard werken, dat zijn toch de belangrijkste ingrediënten voor dit succes.”

Lang had het toernooi, geschikt voor speelsterkte 2 tot en met 8, dezelfde sponsor – Henk Dammes Transport uit Bleiswijk. Zo’n 14 jaar geleden stopte de geldschieter en moest Van Meggelen op zoek naar een andere oplossing. Hij bedacht een plan waarmee hij niet één, maar meerdere sponsors uit de regio kon betrekken. Elke baan van LTV Bleiswijk kreeg zijn eigen sponsor en zo verzamelde hij tien geldschieters. “Ze verplichten zich allemaal tot een beperkt bedrag en bij elkaar brengen ze voldoende op om het toernooi te kunnen organiseren. Dat is ook iets wat ik elke club die een toernooi organiseert en sponsors nodig heeft, wil adviseren: betrek meerdere sponsors bij je toernooi, want het maakt je minder afhankelijk van één partij.”

Legends-toernooi

Maar die grote namen dan? Want ook dat lijkt niet voor elke tennisclub haalbaar. “Daar had ik wel een kleine voorsprong”, geeft Van Meggelen toe. “Ik heb in het verleden als vertegenwoordiger gewerkt voor tennisracketfabrikant Estusa, destijds speelde ook Haarhuis met dat merk. Hem kende ik dus. Ik heb hem gebeld, gevraagd deel te nemen aan het toernooi. Dat wilde hij en hij vroeg er eigenlijk geen geld voor. Die vraag kwam er natuurlijk ook van de sponsor, hoeveel de komst van Haarhuis kostte. Toen kwam ik op het idee om een goed doel aan het toernooi te koppelen. Symbolisch kreeg Haarhuis een bedrag, maar hij schonk dat direct aan het KWF. Vanaf dat moment spelen we dit toernooi vooral voor het goede doel.”

Na Haarhuis werd het balletje aan het rollen gebracht,  want een jaar later kreeg Van Meggelen ook Raemon Sluiter zo ver dat hij mee speelde. En na een aantal ‘normale’ edities van het toernooi, maakte in 2015 ook voormalig Roland Garros-finalist Martin Verkerk zijn opwachting op de banen van Bleiswijk. Van Meggelen liep toen al enige tijd rond met het idee voor een legends-toernooi zoals het dit jaar gaat plaatsvinden. Hij wilde ook Jacco Eltingh en Sjeng Schalken erbij hebben, maar dat plan strandde een aantal malen. Tot dit jaar. “Het is de 25ste keer dan ik het toernooi organiseer, we koppelen het aan het jubileum van de club, dus het moest er van komen. Al in februari ben ik die jongens berichtjes gaan sturen en uiteindelijk lukte het, ze wilden allemaal komen.” Vervolgens moest Van Meggelen met de sponsors om de tafel, want deze toernooibezetting ging toch wel iets meer kosten. “Ik heb het ze gewoon voorgelegd, uitgelegd wat ik wilde doen. Ze waren bereid daar aan mee te werken.”

Leconte

Tot slot kwam nog de kers op de taart. Vanuit de sponsors had Van Meggelen voldoende budget om nog twee aansprekende Nederlandse namen uit te nodigen, maar toen hij op kantoor was bij de organisatoren van de Afas Tennis Classics om een aantal zaken voor zijn toernooi formeel te regelen, liep het anders. “Ik wilde nóg iets speciaals doen. Ik zag daar de Fransman Henri Leconte op een poster staan en heb geroepen: ‘kunnen we hem niet krijgen?’. Ze hadden zijn nummer. Berichtje gestuurd en paar minuten later was het geregeld!”

Voor deze speciale editie van het toernooi was er dus meer budget beschikbaar, maar uiteindelijk wordt er gespeeld voor het goede doel, dus het moet ook iets opleveren. Ook daarvoor had Van Meggelen een plan. Elk jaar worden er al tribunes neergezet voor het toernooi en met de komst van grote namen nam ook de belangstelling toe. Nu, met vier Nederlandse toppers én een grote buitenlandse naam, zijn er heuse passe partouts beschikbaar met naast toegangskaarten voor de hele week de nodige extra’s.  Van Meggelen verkoopt voor het toernooi de Gold, de Silver, de Bronze en de Solid Card. En wie een Gold of Silver Card aanschaft, is direct uitgenodigd voor ‘Sunday Breakfast’. In aanwezigheid van Eltingh en Leconte wordt er een gezellig ontbijt georganiseerd waar alle gelegenheid is om te netwerken, mochten mensen dat willen. “Je moet de mensen en zeker sponsors iets extra’s bieden en ze erbij betrekken!”

Passie en energie

De verkoop heeft inmiddels € 11.000 euro opgeleverd, allemaal bestemd voor KWF. Van Meggelen is soms zelf nog wel eens verbaasd over hoe groot het allemaal is geworden, maar weet ook dat het voornamelijk het resultaat is geweest van heel veel uren werk. Natuurlijk waren er enkele contacten waar hij zijn voordeel mee deed, maar het toernooi is toch vooral geworden wat het nu is omdat het zo ongeveer een dagtaak voor hem is.

“Als we hier straks volle tribunes hebben, gaat dat ook meer vragen van de mensen achter de bar. En dat zijn gewoon vrijwilligers. Ik heb hen daarom ook nadrukkelijk meegenomen in de plannen. Ik ben aangeschoven bij vergaderingen van de barcommissie, heb ze dezelfde presentatie gegeven als voor de sponsors. Ze wilden allemaal graag meedoen. En hetzelfde geldt voor de parkcommissie. Een aantal pensionado’s onderhoudt bij ons het hele park. Die lopen daar rond een uur of 8 ’s ochtends rond, dan ben ik er ook om even een bak koffie met ze te drinken en mijn plannen voor het toernooi te delen. En ook het deelnemersveld is er niet zomaar. Voldoende 2-tjes vinden is niet makkelijk. Ik spit het hele jaar door deelnemerslijsten door van regionale toernooien op zoek naar eventuele deelnemers en die benader ik dan actief.  Zoals ik zei; het is nogal een uit de hand gelopen hobby, ik ben er het hele jaar mee bezig. Maar als je ergens een passie voor hebt, er energie in wil steken, dan is er heel veel mogelijk.”

Een aantal tips voor een geslaagd toernooi op een rij:

Begin klein, met een ambitieus plan

Betrek meerdere sponsors zodat je minder afhankelijk bent van 1 partij

Betrek sponsors zodat je de bezoekers en spelers iets extra’s kan bieden

Betrek alle vrijwilligers op je park, de barcommissie, groundsmen etc.

Van een toernooi een toptoernooi maken, dat doe je vooral samen!