‘Vrijwilligersvirus’ leidt tot veel initiatieven bij TV Roosendaal

TV Roosendaal

De lijst van initiatieven die TV Roosendaal de afgelopen jaren heeft opgezet is haast eindeloos. Van zonnepanelen naar ledverlichting en van een actieve communicatie richting de buitenwereld tot het realiseren van twee padelbanen. Aan de basis ligt een breed en hecht vrijwilligerscollectief. Bestuurslid Anton van Osta is er maar wat blij mee. “Het zijn van vrijwilliger bij TV Roosendaal is een positief virus.”

Het doen van vrijwilligerswerk voelt bij TV Roosendaal als een mooie uitdaging. Het ene na het andere initiatief wordt opgepakt door de fanatieke achterban. “Het helpt wanneer mensen zien dat ideeën worden uitgewerkt en ook echt aanslaan bij de club”, vertelt Van Osta. “De kracht is dat je als club laat zien wat je doet en hoeveel mooie dingen er worden ontplooid. Facebook en de website helpen hierbij. Dingen lukken en door dit succes steken de mensen elkaar aan. Betrokkenen kunnen bij ons zélf bepalen waar zij aan willen werken en hoeveel tijd ze daarin stoppen. Daardoor zijn er in de afgelopen jaren ook zoveel initiatieven opgezet.”

Duurzaamheid en innovatie

TV Roosendaal realiseerde drie grote projecten: zonnepanelen, ledverlichting en padel. “Stuk voor stuk ontwikkelingen in de markt waar je als tennisclub op in moet spelen” aldus Van Osta. “Duurzaamheid en innovatie zijn onderwerpen die actueel zijn. Nadat we met onderzoek de mogelijkheden hebben bepaald, zijn we in gesprek gegaan met de gemeente. De raadsleden raakten iedere keer enthousiast van onze plannen en besloten ons financieel te ondersteunen. We hebben laten zien dat we als club vooruit willen. Dat heeft draagvlak opgeleverd bij de lokale politiek en dat is erg belangrijk.”

Kennismakingslessen

Ook aan het werven van nieuwe leden werd gedacht, waardoor het ledenaantal in de afgelopen jaren is gegroeid tot gemiddeld 850 leden, met uitschieters richting 900 tennissers. Vooral de kennismakingslessen slaan aan bij de Brabantse club. Van Osta: ,,Omdat wij in de omgeving een goede naam hebben, weten potentiële leden ons eigenlijk automatisch te vinden. Van de kennismakingslessen die we aanbieden, besluit meer dan vijftig procent om lid te worden. Soms wordt zelfs tachtig of negentig procent van de nieuwe aanwas lid. Ook daar zie je een sneeuwbaleffect; zowel senioren als kinderen vertellen hoe leuk het is om bij ons te tennissen. Een betere reclame kun je niet hebben.”

Waarderen

Toch gaat niet alles vanzelf bij TV Roosendaal. Het werven van nieuwe vrijwilligers is één, ze behouden is wellicht nog een grotere uitdaging. ,,Ik moet eerlijk zijn: soms kunnen we op dat punt nog stappen zetten”, stelt Van Osta. “We zijn een grote club en het is best een opgave om alle vrijwilligers tevreden te houden. Het waarderen van je vrijwilligers is een continue zorg. We belonen ze elk jaar met een feestje, waarbij de drank en het eten door ons geregeld wordt. Daarnaast evalueren we regelmatig; wat gaat er goed en waar is er ruimte voor verbetering? Wanneer er dingen spelen, proberen wie die altijd direct bij de kop te pakken. Ik wil als tip meegeven dat een goed vrijwilligersbeleid een club zoveel moois oplevert. Het zou de basis moeten zijn van elke vereniging.”