Sponsormanual

Stel, een bedrijf is bereid om te praten over sponsoring. Op welke manier ga je dat gesprek in? Hoe laat je zien wat de mogelijkheden zijn?

Je doet dat door middel van een sponsormanual, een brochure met gegevens over de vereniging. Over wat de vereniging aantrekkelijk maakt voor sponsors, wat gesponsord kan worden en wat de sponsor er voor terugkrijgt. Een sponsormanual moet bedrijven verleiden tot sponsoring. 

Tips bij het samenstellen van een sponsormanual:

  1. Bedrijven zijn huiverig voor het sponsoren van een sport die ze niet kennen of een negatief imago heeft. Dit imago straalt namelijk af op de sponsor. Het is daarom heel belangrijk om in de sponsormanual alle positieve kenmerken van tennis te noemen. Wat maakt de sport bijzonder en aantrekkelijk? 
  2. Laat zien wat de vereniging bijzonder maakt. Waarin onderscheidt het zich van de andere verenigingen in de regio? Als het iets toevoegt, kan je ook vertellen over de historie van de club. 
  3. Geef aan waarom bedrijven graag met jou samenwerken. Bijvoorbeeld omdat je een groot publieksbereik hebt. 
  4. Geef aan wat de bedrijven voor jou kunnen betekenen. Niet alleen in de vorm van geld, maar ook in materialen of diensten. 
  5. Een sponsor doet niets voor niets. Geef het bedrijf iets waar hij voordeel uit haalt. Bedrijven verwachten tegenwoordig meer creativiteit dan een bord langs het veld! 
  6. De sponsormanual is het visitekaartje. Zorg dus dat het er professioneel en verzorgd uitziet! Schakel een vormgever en eventueel een drukker in; vraag of ze je willen helpen in de vorm van sponsoring!

Helaas is het alleen mogelijk om vanuit Nederland een reactie te plaatsen.