Laat sponsors werven

Je hoeft als verenigingsbestuurder echt niet alles zelf te doen. Slim gebruikmaken van het netwerk rondom de club kan een hoop opleveren.

Met een bedrijvenclub beschikt de vereniging over een interessant netwerk. Want de ondernemers en de decision makers die de vereniging ondersteunen, kennen weer andere bedrijven die misschien ook wel belangstelling hebben om zich aan te sluiten. Soms leidt dat tot spontane aanmeldingen, maar je kan die vorm van ledenwerving ook stimuleren.

Stimuleren

Bijvoorbeeld door korting te geven op de contributie wanneer een lid van de bedrijvenclub een nieuw lid aanbrengt. De opbrengst stijgt dan weliswaar niet zo hard als wanneer je de acquisitie zelf had gerealiseerd, maar de omvang van de bedrijvenclub groeit en daarmee neemt de platformfunctie toe en dus ook de waarde van het lidmaatschap.

Upgrading

In het netwerk van de bedrijvenclub moet ook gezocht worden naar mogelijkheden om leden te upgraden naar de status van co-sponsor of misschien zelfs hoofdsponsor. Er zijn zonder twijfel bedrijven lid van de bedrijvenclub die eerst de kat uit de boom te kijken. Daarnaast hebben ondernemingen de neiging om te groeien, dus kan het zijn dat een bedrijf er aanvankelijk nog niet aan toe was om een grote sponsor te worden, maar dat inmiddels wel is.

Helaas is het alleen mogelijk om vanuit Nederland een reactie te plaatsen.