De Ledenmonitor: zeven essentiële tips voor verenigingen

Eind vorig jaar heeft de Ledenmonitor van de KNLTB weer plaatsgevonden. Dit onderzoek, dat in samenwerking met het Mulier Instituut is uitgevoerd, bood onder meer inzicht in waarom mensen tennissen, wat hen beweegt om lid te worden van een tennisvereniging, hoe vaak leden tennissen en eventueel trainen en hoe het gesteld is met de tevredenheid. De belangrijkste tips die volgden uit de Ledenmonitor, nog eens op een rij:

 

  1. Het adagium 'leden werven leden' is een belangrijk uitgangspunt voor verenigingen die actief meer leden willen werven. 78% van de tennisleden geeft aan dat men met de sport in aanraking is gekomen via kennissen, vrienden, familie of collega's.

  2. Zorg voor een goede sfeer en gezelligheid op de club. Gezelligheid en het opdoen van sociale contacten werden immers het meest als redenen gegeven om te tennissen. Maar liefst 62% van de leden gaf dit antwoord op de vraag waarom mensen de baan opgaan.

  3. Zorg voor een aantrekkelijk lesaanbod en stimuleer leden om te lessen of te trainen. Jezelf verbeteren en de gezelligheid van een groep zijn immers belangrijke motieven om te blijven tennissen. Bovendien zijn leden over het algemeen heel tevreden over de lessen. Van de 2.640 leden die meewerkten aan de enquête hadden 907 tussen november 2013 en oktober 2014 training of lessen gehad en maar liefst 80% van dat aantal gaat ook dit jaar weer lessen.

  4. Promoot lessen en trainingen ook zeker onder leden die nog niet lessen. Maar liefst 64% van de leden had tussen november 2013 en oktober 2014 helemaal niet gelest.

  5. Besteed voldoende aandacht aan de inhoud en de kwaliteit van de lessen. Voor 88% van de leden die al eerder hebben gelest, is het verbeteren van de technische vaardigheden een belangrijke overweging om te blijven lessen.

  6. Probeer, waar mogelijk, gezonde producten aan te bieden in de kantine. Slechts 11% van de leden vond het aanbod van eten en drinken in de kantine in 2014 gezond, terwijl 40% het belangrijk vond dat er een gezond aanbod was. En 38% was zelfs bereid meer te betalen voor een gezond aanbod.

  7. Zorg op de club voor de gelegenheid om leuke activiteiten om het tennis heen te organiseren. Op de vraag naar de tevredenheid van leden in verhouding tot de hoogte van de contributie, bleek slechts 50% uitgesproken tevreden over de mogelijkheden om dergelijke activiteiten te organiseren.