SV Abbenes vult gaten in baanrooster op met bedrijvencompetitie

SV Abbenes

Bij veel verenigingen is het aan de orde: op bepaalde tijden in een week wordt de beschikbaarheid van de tennisbanen op de club niet volledig benut. Ook SV Abbenes kende enkele gaten in het banenrooster. De Noord-Hollandse vereniging vulde de leegte op met een tenniscompetitie voor bedrijven. Dit seizoen viert Abbenes het tienjarig jubileum van de bedrijvencompetitie.

Toentertijd waren er bij Abbenes op vrijdag veel tennisbanen onbezet. Om de gaten op te vullen werden lokale bedrijven benaderd voor een bedrijvencompetitie. Zonder intentie om extra leden te werven of bedrijven te werven als sponsor voor de club. “Zo’n competitie zorgt voor reuring op de vereniging en extra kantine-inkomsten”, redeneert Hanita Ruijgrok, medeorganisator van de bedrijvencompetitie. “Anders is het erg stil op de club. Een enkeling wordt lid, maar dat was niet het doel. Het moet vooral gezellig zijn.”

Vrijblijvend karakter

Vandaag de dag doen er veertien teams mee aan de bedrijvencompetitie. Ieder team betaalt vijftig euro inschrijfgeld. De deelnemerslijst bestaat voornamelijk uit regionale bedrijven met soms meerdere teams, maar ook vriendenploegen mogen meedoen. Daarnaast hebben de teams de mogelijkheid om drie van de in totaal tien speelavonden te missen. Volgens Ruijgrok zit de kracht van het toernooi dan ook in het vrijblijvende karakter. “We maken een competitieschema, houden de standen bij en sturen dit samen met grappige weetjes als een soort nieuwsbrief naar de deelnemers. Maar verder is het allemaal niet zo officieel. Dat past ook niet bij onze vereniging. Iedereen moet mee kunnen doen.”

Ruijgrok haalt er een pakkende anekdote bij. “Laatst gebeurde het dat een damesteam dubbelde tegen een sterke herenploeg. Onderling hebben zij toen afgesproken om de teams te mengen. Die losheid typeert de competitie. Na de laatste speelronde is er een klein feest met buffet in de kantine en krijgt het winnende team de wisselbeker.”

Dicht bij de club

Na tien jaar hoeft Abbenes nauwelijks meer iets te doen aan de promotie van de bedrijvencompetitie. “Af en toe plaatsen wij een artikel in de lokale krant. Maar verder werft de competitie bekendheid door mond-op-mondreclame”, weet Ruijgrok. “Clubs die iets vergelijkbaars willen opzetten kunnen er best hun eigen draai aan geven door bijvoorbeeld wel iets te doen met ledenwerving. Maar organiseer iets dat vooral dichtbij de club staat. Dat werkt het beste.” 

Helaas is het alleen mogelijk om vanuit Nederland een reactie te plaatsen.